5-daagse workshop met Luc de Smet
In het Griekenland van de 5e eeuw voor Christus was theater een belangrijke sociale gebeurtenis met vaak een religieuze dimensie. Het was een spiegel die de samenleving zichzelf voorhield waarbij allerlei zaken van gewicht werden behandeld. Met name in de tragedie was de hartslag van de zich voltrekkende geschiedenis voelbaar. De laatste tijd prijken de oude tragedies weer veelvuldig op onze theateraffiches en proberen op diverse wijzen een publiek te bereiken. Het koor is vaak de grote uitdaging èn het grote probleem.
De workshop onderzoekt de vraag hoe de Griekse tragedie anno 2000 het best kan worden benaderd, toegespitst op het functioneren van het koor. Hoe staat het koor op het toneel? Hoe verplaatst het zich? Hoe gedraag ie je als acteur binnen het koor? Hoe reageren solisten en koor op elkaar? Luc de Smet werkt met Sophocles' Antigoné. Hij wil deze tragedie met de deelnemers open en naïef benaderen, omdat alleen dàn een aantal fundamentele wetten over theatrale tijd en ruimte aan de oppervlakte kan komen.
Luc studeerde Letteren en Wijsbegeerte, volgde de École Jacques Lecoq van 1975-1977 en was daarna als acteur werkzaam voor theater, film en televisie. In 1986 zette hij in Brussel De Kleine Academie op alwaar hij nog steeds als artistiek leider en docent werkzaam is. Met Wim Meuwissen stond hij ook aan de basis van de nieuwe acteursopleiding aan de HKU in Utrecht.
5-daagse workshop met Luc de Smet
In het Griekenland van de 5e eeuw voor Christus was theater een belangrijke sociale gebeurtenis met vaak een religieuze dimensie. Het was een spiegel die de samenleving zichzelf voorhield waarbij allerlei zaken van gewicht werden behandeld. Met name in de tragedie was de hartslag van de zich voltrekkende geschiedenis voelbaar. De laatste tijd prijken de oude tragedies weer veelvuldig op onze theateraffiches en proberen op diverse wijzen een publiek te bereiken. Het koor is vaak de grote uitdaging èn het grote probleem.
De workshop onderzoekt de vraag hoe de Griekse tragedie anno 2000 het best kan worden benaderd, toegespitst op het functioneren van het koor. Hoe staat het koor op het toneel? Hoe verplaatst het zich? Hoe gedraag ie je als acteur binnen het koor? Hoe reageren solisten en koor op elkaar? Luc de Smet werkt met Sophocles' Antigoné. Hij wil deze tragedie met de deelnemers open en naïef benaderen, omdat alleen dàn een aantal fundamentele wetten over theatrale tijd en ruimte aan de oppervlakte kan komen.
Luc studeerde Letteren en Wijsbegeerte, volgde de École Jacques Lecoq van 1975-1977 en was daarna als acteur werkzaam voor theater, film en televisie. In 1986 zette hij in Brussel De Kleine Academie op alwaar hij nog steeds als artistiek leider en docent werkzaam is. Met Wim Meuwissen stond hij ook aan de basis van de nieuwe acteursopleiding aan de HKU in Utrecht.
Ad de Bont, regisseur theatergroep Wederzijds